لابی گری و اصول پایه

لابی گری و اصول پایه

در چهارمین اپیزود از فصل سوم پادکست PR Pros موضوع گفتگوی این فصل که مربوط به ارتباط با نهادهای سیاسی، دولتی و حاکمیتی می شود را با مبحث لابی گری و اصول پایه ای حاکم بر آن ادامه می دهیم.

سجاد موسوی و مسعود مقصودی، به عنوان کارشناسان روابط عمومی و ارتباطات، در این اپیزود با بررسی اینکه چرا جامعه ذهنیت منفی نسبت به فعالیت لابی گری دارد موضوع بحث را شروع می کنند. در ادامه این گفتگو می شنویم که چه فعالیت هایی باید انجام دهیم تا ذهنیت مثبتی نسبت به لابی گری ایجاد کنیم. شفافیت موضوع و شفافیت اطلاعات و شفافیت موضع سازمان یا شرکت، دوری از تضاد منافع و شناخت گستره مشترک مورد مذاکره از سوی طرفین، ارائه اطلاعات و داده های دقیق از جمله عواملی است که می تواند هم به پیشرفت لابی کمک شایانی نماید و هم ذهنیت مثبتی نسبت به این فعالیت در سطح کلان ایجاد کند.

در همین حال، رعایت اصول ساده و پایه ای می تواند به انجام لابی گری سازمان و شرکت ها با نهادهای دولتی و سیاسی کمک کند. سجاد موسوی و مسعود مقصودی در ادامه اپیزود چهارم پادکست پی آر پروز این اصول را بر می شمرند. از جمله این اصول می توان به پذیرش لابی گری به عنوان یک فعالیت مشروع، معرفی رسمی و مطلوب لابی گران در سازمان ها، رعایت اخلاق و اصول حرفه ای مذاکره در تمامی سطوح لابی گری از سوی همه طرف های درگیر، ممنوعیت دسترسی انحصاری به اطلاعات عمومی، رعایت درستی و صداقت در فعالیت لابی گری، و استفاده از اطلاعات در ارتباط با موضوع مشخص شده اشاره کرد.

در این اپیزود روایتی از فعالیت ارتباطی شرکت والمارت با نهادهای دولتی و سیاسی آمریکا را با صدای ساسان رئیسیان می شنوید. وال مارت با به کارگیری یک نرم افزار کاربردی توانست ارتباط خود با مقام ها و مسئولین دولتی و محلی را به طرز چشمگیری بهبود بخشد.

البته باید به یاد داشت که فضای لابی گری در حال حاضر با شرایط ایده آل و حرفه ای آن فاصله بسیار زیادی دارد، اما نباید برای کاهش این فاصله و بهبود شرایط لابی گری از پا نشست. چراکه استفاده صحیح و حرفه ای از امکانات لابی گری برای سازمان ها و شرکت ها از یکسو و نهادهای دولتی و سیاسی از سوی دیگر می تواند نتایج بسیار مطلوبی برای جامعه و مصرف کنندگان خدمات و محصولات عمومی و خصوصی به ارمغان آورد.

چنانچه این اپیزود از پادکست PR Pros را شنیدید می توانید نظرات و تجربیات خود را در زمینه لابی گری با ما در میان بگذارید. لطفا تجربیات خود را در اینستاگرام به آدرس PRpros_ir و توئیتر به آدرس PRpros.ir با ما در میان بگذارید.

لابی گری و اصول پایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Scroll to top