سه نکته برای همسو سازی شبکه های اجتماعی و روابط عمومی

نویسنده: فارا لنزر

در نخستین روزهای شبکه های اجتماعی، تمرکز اصلی روی ایجاد پیوند بود. بسیاری از دانشجویان عکس هایی از خود  و دوستانشان منتشر می کردند. این روند خیلی کارا به نظر می رسید، تا زمانیکه متخصصان روابط عمومی (PR) به استفاده از شبکه های اجتماعی روی آوردند.

صنعت روابط عمومی در ابتدای استفاده از شبکه های اجتماعی کم و بیش ایده های مختلف را امتحان می کرد تا ببیند کدامیک جواب می دهد. اما امروزه بدون بهره گیری از شبکه های اجتماعی نمی توانید به تبلیغ کسب و کارتان فکر بکنید.

تلاش های PR در شبکه های اجتماعی را به حداکثر برسانید

اوایل، در دوره ای که عکس هایی از تفریحاتمان در شبکه های اجتماعی منتشر می کردیم، هیچگاه فکر نمی کردیم که تبلیغ شخصی به یک شغل برای عده معدودی تبدیل شود. درست در همین زمان بود که ارزش شبکه های اجتماعی از نقطه نظر روابط عمومی مشخص شد.

در نظر برخی، هیچ چیز به اندازه شبکه های اجتماعی عمیقا بر روی صنعت روابط عمومی اثرگذار نبوده است. البته این می تواند برای کسانی که می خواهند از قدرتی که این موضوع می تواند به همراه داشته باشد، استفاده کنند به منزله شمشیری دو لبه باشد. تعداد زیادی از برندهای بزرگ که از قدرت شبکه های اجتماعی بهره برده اند می توانند شاهدی بر این مدعا باشند و کتابچه ای از تمامی کارهایی که نباید در شبکه های اجتماعی کرد را منتشر کنند.

در هر صورت، خواه یک موسسه غیرانتفاعی باشید، یک شرکت آنلاین، یا حتی یک شرکت سنتی، قصد این را دارید که از شبکه های اجتماعی در استراتژی روابط عمومی خود استفاده کنید. در اینجا چند نکته برای در معرض دید قرار گرفتن به صورت طبیعی در شبکه های اجتماعی را بیان کرده ایم.

  • به برند خود جنبه انسانی بدهید

برای اینکه مشتریان بالقوه و حتی کنونی تان بتوانند ماموریت های شما و برندتان را تشخیص بدهند، بسیار مهم است تا جنبه های انسانی کسب و کار خود را با آنها به اشتراک بگذارید. مردم معمولا با روایت های انسانی ارتباطی عمیق پیدا می کنند. به اشتراک گذاشتن عکس هایی از کارمندانتان، نقل قول های ارزشمند، پروژه ها و فعالیت های داخلی به مشتریان شما اجازه می دهد، درکی از داخل مجموعه شما داشته باشد. چنانچه مخاطبان شما آنچه را می بینند واقعا دوست داشته باشند و فرهنگ شما را بپسندند، احتمال بیشتری وجود خواهد داشت که بخواهند خود را با برند شما همسو نمایند.

  • با مخاطبان ارتباط برقرار کنید

این نکته شاید خیلی آشکار به نظر بیاید، اما شگفت زده خواهید شد اگر بدانید بسیاری از برندها به طور مداوم پست جدید ارسال می کنند اما با دنبال کنندگان (فالوئرهای) خود ارتباط (درگیری) برقرار نمی کنند. تقریبا پذیرفته شده است که برندهای بزرگ ارتباط کمی را با کسانی برقرار کند که زمان خود را صرف کرده اند و روی پست آنها نظر گذاشته اند. برند خود را از این نظر عمومی که کسب و کارها معمولا با مخاطبان خود در شبکه های اجتماعی ارتباط فعالانه ایجاد نمی کنند، دور نگاه دارید.

البته که اگر می خواهید از شبکه های اجتماعی به شکلی بهینه بهره بگیرید باید محدودیت هایی را لحاظ کنید. به طور مثال درگیر بحث های حاشیه ای نشوید. افرادی هستند که کسب و کار شما را دوست ندارند. عموما دلایل آنها اهمیتی ندارد و افرادی هستند که همیشه دوست دارند جو را خراب کنند. نظرات مخرب را جدی نگیرید، یا درگیر بازی نظرات منفی یا غیرمحترمانه ای که روی پست های شما می گذارند، نشوید.

  • یک گروه تشکیل دهید

به عنوان یک قانون عمومی، مردم دوست دارند که بخشی از یک گروه یا جامعه باشند به ویژه اگر سایر اعضای گروه شبیه و همفکر آنها باشند. بسیاری از جوامع مدرن در فضای آنلاین و میان افراد شبیه به هم تشکیل می شوند. اعضای این گروه ها اطلاعات، علایق، و نصایحی را میان خود به اشتراک می گذارند.

به عنوان یک برند، این فرصت وجود دارد که جوامع و گروه هایی را حول محور سازمان خود ایجاد کنید. البته که کارمندانتان بخش بزرگی از این معادله هستند، اما این نیز مهم است که خود را بخشی از فضای کسب و کار بزرگتر اطرافتان ببینید. ایده های خود را به اشتراک بگذارید، رویدادهای ویژه برگزار کنید، و بسیار هوشمندانه برند خود را به چیزی تبدیل کنید که مخاطبان شبکه های اجتماعی خواهان عضویت و به اشتراک گذاری آن هستند، حتی اگر به طور مستقیم برای شما کار نمی کنند.

وقتیکه از نقطه نظر روابط عمومی در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنید، همواره به جنبه های انسانی کسب و کار خود بیاندیشید. روابط عمومی به منزله فروش نیست (گرچه یکی از اثرات جانبی خوشایند آن است). روابط عمومی به معنی افزایش آگاهی نسبت به کسب و کار شماست. استفاده مطلوب از شبکه های اجتماعی، که مستقیما همسو با استراتژی های روابط عمومی شماست، می تواند منجر به ایجاد احساس اعتماد نسبت به برند شما شود. در دنیای رقابتی امروز، اعتماد کلید موفقیت است.

سه نکته برای همسو سازی شبکه های اجتماعی و روابط عمومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Scroll to top