راهنمایی برای موفقیت روابط عمومی در سال جدید

آیا می خواهید کسب و کارتان بیشتر در معرض دید قرار بگیرد؟ آیا تمایل دارید برند خود را در برابر دید افراد جدیدی که ممکن است به محصول یا خدمات شما علاقمند باشند، قرار دهید؟ اگر چنین است، به دنیای روابط عمومی خوش آمدید.

روابط عمومی مشخص می کند که چگونه یک شرکتباید  با مردم (مشتریان، شرکای تجاری، روزنامه نگاران، سیاستمداران، افراد نیکوکار و در کل عموم) ارتباط برقرار کند. تمامی شرکت ها فارغ از اندازه و نوع صنعتشان، به روابط عمومی نیاز دارند. چرا؟ زیرا امروزه مشتریان می خواهند به برندهایی که از آنها خرید می کنند، اعتماد داشته باشند، و هیچ چیزی بهتر از روابط عمومی قادر نیست که اعتماد سازی کند و اعتماد نسبت به برند و شرکت را تقویت کند.

روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی یا PR مجموعه اقداماتی است برای تقویت کانال های رسانه ای به منظور ترویج نام برند یا شرکت و ترسیم تصویر ذهنی مثبت در ذهن عموم. روابط عمومی همچنین فرآیند مدیریت ارتباطات و برند سازمان به ویژه در هنگام بحران است. روابط عمومی به معنی اینست که چگونه برندها می توانند جریان اطلاعات برند خود را مدیریت کنند، بنابراین روابط عمومی به مفهوم برندینگ شبیه است. تفاوت اصلی روابط عمومی و برندینگ در این است که تمرکز اصلی در روابط عمومی بر روی ایجاد ارتباطات و کسب شهرت است، اما در برندینگ تمرکز اصلی بر روی عوامل بصری همانند لوگو، وبسایت و محتوای مارکتینگ است.

شرکت ها و برندها از طریق کانال های رسانه ای گوناگون، روابط عمومی (ارتباطات و شهرت) خود را مدیریت می کنند.

رسانه ها: ملکی (owned)، پولی (paid)، کسبی (earned)

انواع کانال های ارتباطی که در ادامه مطالعه خواهیم کرد را می توان در سه دسته طبقه بندی کرد: ملکی، پولی، و کسب شده. تمامی این کانال ها در راستای دستیابی به ایجاد شهرت مثبت برای برند کار می کنند. اما از شیوه های متفاوتی برای دستیابی به شهرت بهره می برند. در استراتژی روابط عمومی خود باید هر سه کانال رسانه ای را لحاظ کنید چراکه هر کدام از آنها شیوه های مختلفی برای نرخ دیده شدن (reach)، تعامل (engagement) و ایجاد اعتماد در مخاطبان تان را دارند.

رسانه های ملکی (Owned Media)

رسانه های ملکی به رسانه هایی گفته می شود که شما کنترل تمام محتوای آن را بر عهده دارید. معمولا شرکت هایی که قصد دارند کمپین های روابط عمومی طراحی کنند به سراغ این رسانه ها می روند. البته که این راهبرد صحیح است چراکه مهمترین رسانه ای است که روابط عمومی باید روی آن تمرکز کند، آن هم به این دلیل که،برخلاف دو نوع رسانه دیگر، کنترل تام و تمام روی محتوای آن دارد. رسانه های ملکی شامل:

  • رسانه های اجتماعی شرکت یا برند
  • وبلاگ شرکت یا برند
  • وبسایت شرکت یا برند
  • و خبرنامه های ایمیلی

می شود. رسانه های ملکی به عنوان «خانه» یا «مرجع» فعالیت های روابط عمومی شرکت یا برند شناخته می شوند. هنگامیکه افراد مختلف در رابطه با برند یا محصول شما می نویسند، به احتمال زیاد تمایل دارند که مطلب خود را به رسانه های ملکی شما ارجاع (لینک) دهند.

رسانه های پولی (Paid Media)

در دنیای مارکتینگ پرداخت پول برای تبلیغ محتوا کاری غیرمعمول نیست، این امر در دنیای روابط عمومی نیز مرسوم است. رسانه های پولی به رسانه هایی گفته می شود که برای درج مطلب در آنها باید پول پرداخت کرد. استفاده از رسانه های پولی اقدامی متداول برای ترویج رسانه های ملکی شرکت و برند است. رسانه های پولی شامل:

  • تبلیغات در رسانه های اجتماعی
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • و تبلیغاتی کلیکی (PPC)

می شود. تخصیص بودجه در شرکت ها برای تقویت و ترویج محتوای تولید شده در روابط عمومی ها به امری فزاینده تبدیل شده است. از آنجائیکه بیشتر رسانه های اجتماعی ضریب نفوذ طبیعی (organic reach) را برای حساب های کاربری سازمانی محدود کرده اند، بهره گرفتن از رسانه های پولی راهی بسیار خوب برای نشان دادن محتوا به افرادی است که در سر دارید.

رسانه های کسبی (Earned Media)

بهره گیری از رسانه های کسبی تاکتیکی است برای افزایش مکالمه و تولید محتوا در رابطه با برند. این کار در واقع همان تبلیغات دهان به دهان است و شاید بهترین تاکتیک روابط عمومی برای ایجاد شهرت باشد. رسانه های کسبی سخت ترین نوع رسانه ها در روابط عمومی هستند. به دست آوردن رسانه های کسبی به تلاش بسیار زیاد، ثبات، و کار طاقت فرسا نیاز دارد به همین دلیل هم نام آنها را رسانه های کسبی گذاشته اند. رسانه های کسبی شامل:

  • نام بردن از شرکت یا برند در اخبار و گزارش های صنعتی
  • تعریف و تمجید مشتریان در رسانه های اجتماعی
  • و رتبه بالا در موتورهای جستجوی اینترنتی

می شود.

تمامی کانال هایی که در بالا تویح داده شدند راه هایی را برای بهره گیری از روابط عمومی (PR) به منظور ایجاد آگاهی از برند (brand awareness)، ایجاد سرنخ (lead)، و تبدیل آن سرنخ ها به مشتریانی که برای خرید خدمات یا محصولات شرکت پول پرداخت می کنند-مشابه مارکتینگ-، ارائه می کنند. حال بیایید به تفاوت میان روابط عمومی و مارکتینگ بپردازیم.

تفاوت روابط عمومی و مارکتینگ

روابط عمومی و مارکتینگ در اقدام ها و تاکتیک هایی که به کار می برند به یکدیگر شبیه هستند، اما اهدافی که دنبال می کنند متفاوت است. اصلی ترین هدف روابط عمومی اینست که شهرت برند شما را تقویت کند. اما در آنسو، هدف اصلی مارکتینگ افزایش فروش است. برخلاف مارکتینگ، روابط عمومی همواره اثر مستقیم بر فروش ندارد. بلکه روابط عمومی به طور غیرمستقیم به ترویج محصولات و خدمات شرکت یا برند شما (انتشار بیانیه های مطبوعاتی و سخنرانی در رویدادهای صنعتی) می پردازد. از سوی دیگر، مارکتینگ نیز به جای تقویت ذهنیت مثبت نسبت به شرکت یا برند شما، بر روی افزایش درآمد و بالا بردن سود فکر می کند.

نکته مهم اینست که مردم محصولات شرکت ها را نمی خرند، بلکه برند آنها را می خرند. به همین دلیل بهره گیری از روابط عمومی و مارکتینگ به طور همزمان بهترین نتیجه را خواهد داشت. معمولا افراد در نتیجه فعالیت های روابط عمومی با شرکت یا برند شما آشنا می شوند و با آن ارتباط برقرار می کنند، و با استفاده از تاکتیک های بازاریابی به مشتریان شما تبدیل می شوند.

تحقیقات نشان می دهد که انسجام پیام در برندها موجب افزایش 20 درصدی درآمد آنها می شود. می توانید با ترکیب استراتژی های روابط عمومی و بازاریابی خود نتایج مشابهی را در کسب و کارتان مشاهده کنید. حال بیایید به انواع فعالیت هایی که می توان در روابط عمومی ها برای ترویج محصولات یا خدمات شرکت یا برند و ساخت و مدیریت شهرت انجام داد بپردازیم.

استراتژی ها و تاکتیک های روابط عمومی

  • رویداد
  • ارتباط با گروه ها و جوامع
  • مسئولیت اجتماعی
  • مدیریت بحران
  • ارتباط با کارکنان
  • ارتباط با رسانه ها
  • رسانه های اجتماعی

رویداد

رویدادهای صنعتی فرصتی در اختیار شرکت و برند شما قرار می دهد تا محصولات و خدمات خود را به بازار معرفی کنید و در معرض دید مردم قرار بگیرید. چه این رویدادها توسط شرکت شما طراحی و میزبانی شده باشد یا اینکه شما در یکی از این رویدادها شرکت کرده باشید، رویدادها همچنین فرصت های خوبی برای فروش محصول و خدمات هستند. رویدادها فرصتی برای دیدار مشتریان بالقوه و نیز دیدار رو در رو با مشتریان کنونی است.

سخنرانی در رویدادها نیز به تقویت آگاهی از برند (brand awareness) می انجامد و می تواند شما را در مسیر به اشتراک گذاری افکار حرفه ای و اطلاعات داده-محور قرار دهد و منجر به تقویت برندتان شود.

ارتباط با گروه ها و جوامع

ارتباط با گروه ها و جوامع به ایجاد ارتباط مثبت با جوامع محلی که در اطراف کسب و کار شما قرار دارند گفته می شود. این فعالیت می تواند شامل فعالیت های عام المنفعه، اهدای مالی، تخفیف های ویژه، یا هر فعالیت دیگری باشد که رابطه ای قوی با جامعه محلی ایجاد کند و وفاداری مشتریان را تقویت کند.

مسئولیت اجتماعی

مسئولیت اجتماعی سازمان شبیه به ارتباط با گروه ها و جوامع است، اما در اینجا اهمیت بیشتری به رویه های اخلاقی در تجارت، مسئولیت های محیط زیستی، و فعالیت های انسان دوستانه در سطح محلی، منطقه ای و جهانی داده می شود. این بخش بسیار برای روابط عمومی حائز اهمیت است چرا که بطور مستقیم بر ایجاد تصویر ذهنی افراد از برند تاثیر می گذارد.

مدیریت بحران

مدیریت بحران به مجموعه اقداماتی گفته می شود که طی آنها تلاش می شود ارتباطات و تصویر ذهنی منفی که در اطراف یک کسب و کار وجود دارد، شناسایی و مدیریت شده و جریان آن معکوس گردد. هر چیزی که بتواند شهرت برند شما را به مخاطره بیاندازد و یا تخریب کند باید از طریق روابط عمومی بررسی و رفع گردد. مدیریت بحران یکی از مهمترین فعالیت های روابط عمومی است که باید به سرعت، با انسجام و به شکلی راهبردی انجام شود. با بهره گیری از برخی از ابزارهای روابط عمومی می توان از راه نظارت آنلاین بر گفتگوها و نیز کنترل کیفیت محتوای تبلیغاتی یا ترویجی که ممکن است سوءتفاهم ایجاد کند یا غلط برداشت شود، از مواجهه با بحران ها اجتناب کرد.

ارتباط با کارکنان

ارتباط با کارکنان یا روابط عمومی داخلی به معنی ایجاد ارتباط با کارکنان شرکت و تقویت تصویر ذهنی مثبت آنها نسبت به برند است. این فرآیند ممکن است شامل خبرنامه های داخلی یا محتوای ارتباطی درون سازمانی، در نظر گرفتن مزایایی برای کارکنان، فرصت های آموزشی و مهارت افزایی رایگان، رویدادهای ویژه کارکنان، و همکاری با اتحادیه ها و گروه های کارکنان باشد. ارتباط با کارکنان نه تنها موجب می شود کارکنان شرکت با انگیزه، پر تلاش و وفادار باقی بمانند، بلکه آنها را ترغیب می کند تا سفرای کسب و کار شما باشند و به این طریق هم برایتان مشتریان بیشتری جلب بکنند و هم کارمندان با کیفیت بالایی بیاورند.

ارتباط با رسانه ها

منظور از ارتباط با رسانه ها، ایجاد رابطه ای مثبت با خبرنگاران، روزنامه ها، و سایر رسانه های خبری است. این فرآیند معمولا شامل تهیه و تنظیم بیانیه های مطبوعاتی، برگزاری کنفرانس های مطبوعاتی، و برنامه ریزی مصاحبه های اختصاصی با رسانه ها است. این کار نه تنها موجب می شود که کسب و کار و محصولات شما بیشتر در رسانه ها دیده شود، بلکه رسانه ها را ترغیب می کند تا برند شما را بطور رایگان معرفی نمایند.

رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی معمولا جزو تاکتیک های کسبی و پولی در روابط عمومی هستند. برای بسیاری از شرکت ها، رسانه های اجتماعی می تواند ابزار بسیاری خوبی برای روابط عمومی (و مارکتینگ) باشد. رسانه های اجتماعی راهی موثر برای جذب دنبال کننده (follower) تبدیل آنها به مشتری، به اشتراک گذاری محتوا، و حل بحران است.

چه در حال به اشتراک گذاری یک پست جدید برای مخاطبانتان باشید و چه با ک مشتری در حال تعامل باشید، فعالیت های شما در رسانه های اجتماعی می تواند توسط همه دیده شود. به همین خاطر داشتن استراتژی رسانه های اجتماعی کمک می کند تا ارتباطات شما انسجام لازم را داشته باشد، و مثبت و دقیق باشد.

حال بیایید به این بپردازیم که مسئولیت تمامی این فعالیت های روابط عمومی بر عهده کیست؛ مدیر روابط عمومی شرکت شما.

مدیر روابط عمومی چه می کند؟

مدیران روابط عمومی مسئول طراحی، اجرا و نظارت بر استراتژی ها  و تاکتیک های روابط عمومی هستند. به طور معمول مدیران روابط عمومی کسانی هستند که مسئولیت مدیریت بحران سازمان را بر عهده دارند، بیانیه های مطبوعاتی را تهیه می کنند، تیمی متشکل از متخصصان روابط عمومی را رهبری می کنند که وظیفه مدیریت حضور برند شما در میان عموم را بر عهده دارد.

در اینجا به مهارت ها و وظایفی که مدیران روابط عمومی باید داشته باشند می پردازیم.

مهارت های مدیران روابط عمومی

موفق ترین مدیران روابط عمومی مجموعه ای از مهارت ها را در خود دارند که در اینجا به تعدادی از مهمترین آنها اشاره می کنیم.

ارتباطات عالی

یکی از مهمترین نقاط تمرکز روابط عمومی ها ایجاد شهرت برای کسب و کار است. برای انجام این کار، مدیران روابط عمومی زمان بسیار زیادی را صرف گفتگو و سخنرانی در رابطه با شرکت یا برند در مراسم های عمومی، کنفرانس های مبوعاتی، و سایر رویدادها می کنند. به همین دلیل، داشتن مهارت های ارتباطی عالی یکی از کلیدی ترین مهارت ها برای مدیران روابط عمومی است.

مهارت نوشتن

مدیران روابط عمومی همچنین باید قادر باشند تا از طریق نوشتن نیز به خوبی ارتباط برقرار نمایند. از آنجائیکه مدیران روابطط عمومی مسئول تهیه بیانیه های مطبوعاتی و سایر محتوای خبری مربوط به شرکت هستند، مهارت عالی در نوشتن کمک شایانی می کند تا پیام مطلوب به خوبی در جهت افزایش شهرت شرکت منتقل و منتشر شود. این مهارت به ویژه در روابط عمومی های آنلاین نمود پیدا می کند چراکه در آنجا باید پست های وبلاگ، محتوای وبسایت، و بیانیه های مططبوعاتی را نیز جهت کسب پوشش خبری تهیه نمائید.

خلاقیت

در دنیای روابط عمومی، همانند مارکتینگ، خلاقیت نقش به سزایی دارد. مدیران موفق روابط عمومی خلاق هستند و به خوبی می دانند چگونه استراتژی طراحی نمایند که متمایز باشند. ایجاد تمایز امر خیلی مهمی در روابط عمومی است زیرا روایتی منحصر به فرد یا جنبه ای یگانه از داستان چیزی است که می تواند پوشش خبری برای شرکت شما به ارمغان آورد.

مهارت بالا در پژوهش

روابط عمومی صنعتی است که مستقیما مربوط به اجتماع و انسان می شود، و مردم ممکن است در بدون ارجاع به نام شرکت یا برند شما در مورد برندتان حرف بزنند و نظر بدهند. مهارت بالا در پژوهش به مدیران روابط عمومی کمک می کند تا این فرصت ها را بیابند و از آنها بهره ببرند.

مدیران روابط عمومی همچنین نیاز دارند تا در هنگام طراحی استراتژی روابط عمومی شرکت یا برند، تحقیقات بسیار زیاد و مفصلی انجام دهند. از آنجائکیه مدیران روابط عمومی به اطلاعات اضافی، آمار، و داده نیاز دارند تا بتوانند قدرت رسانه های ملکی خود را تقویت نمایند، به همین خاطر مهارت های پژوهشی قوی برای آنها یک ضرورت است.

وظایف مدیران روابط عمومی

وظایف روزانه مدیر روابط عمومی شرکت بستگی به صنعتی دارد که در آن فعالیت می کنید، و همچنین به کمپین های روابط عمومی، اندازه تیم روابط عمومی، و سایر عوامل وابسته است. اما فهرست زیر وظایفی را که معمولا بر عهده مدیران روابط عمومی است شرح می دهد:

  • تهیه بیانیه های مطبوعاتی به منظور اعلام اخبار مرتبط با شرکت
  • تهیه فهرست حقایق شرکت و بسته های ویژه رسانه ها به منظور ارسال برای تیم های رسانه ای در راستای برندسازی
  • آموزش رسانه ای به تیم های درون و بیرون سازمانی
  • شرکت و سخنرانی در رویدادهای صنعتی و نمایندگی کردن از برند در نمایشگاه های تجاری، رویدادهای جذب و استخدام و سایر رویدادها
  • یافتن و تحلیل پوشش های رسانه ای و انتشار آن محتوا در رسانه های ملکی و پولی شرکت

مدیران روابط عمومی همچنین مسئول ردیابی و اندازه گیری تمامی اقدام های روابط عمومی هستند. شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) زیر می تواند به مدیران روابط عمومی در تجزیه و تحلیل و بهبود استراتژی های روابط عمومی کمک نماید.

سنجش عملکرد روابط عمومی: هشت شاخص کلیدی عملکرد (KPI)

  1. محتوای ارجاعی (Backlink)
  2. ذکر نام برند
  3. نرخ تبدیل
  4. میزان قدرت دامنه
  5. نرخ تمایلات
  6. میزان بازدید از وب سایت
  7. نرخ تعامل در رسانه های اجتماعی
  8. نرخ به اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی

سنجش و اندازه گیری عملکرد روابط عمومی ها می تواند کاری دشوار باشد. شاخص های عنوان شده در بالا می تواند اقدام های روابط عمومی شما را ردیابی کرده و اثربخشی استراتژی روابط عمومی را تشخیص دهد.

  • محتوای ارجاعی (Backlink)

محتوای ارجاعی به شما کمک می کند تا دریابید به برندتان در کجا و در چه زمینه ای ارجاع شده است. در محتوای ارجاعی، وب سایت هایی که از برند شما در محتوای خود نام برده اند به وب سایت شما لینک می دهند و این امر به خوانندگان آن مطلب کمک می کند تا به سایب شرکت شما مراجعه کند و همچنین به شما کمک می کند تا مطالب منتشر شده در مورد برندتان را ردیابی نمائید.

اما تلاش برای ایجاد محتوای ارجاعی (backlink) تنها به معنی افزایش میزان بازدید از سایت شما نخواهد بود بلکه به معنی افزایش رتبه شما در موتورهای جستجو نیز هست.

  • ذکر نام برند

هنگامیکه کسی از برند شما یاد می کند، ذکر نام برند اتفاق می افتد. این شاخص بسیار مهم است چرا که کمک می کند تا میزان آگاهی نسبت به برندتان را تخمین بزنید.

ممکن است در پوشش های متعارف خبری، در وبلاگ صنایع دیگر یا وبلاگ های شخصی، در گزارش های تحلیلی، و حتی در رسانه های اجتماعی با ذکر نام برندتان روبرو شوید. در برخی از مواقع ذکر نام برند با هشتگ شما و یا لینک به شما همراه است، و در برخی مواقع لینک به سایت شرکت تان گذاشته نمی شود و این بدان معنی است که خودتان باید به دنبال کشف آن محتوا بروید. برای این کار هم ابزارهایی ایجاد شده است که می توانید برخی از انها را در اینجا (به زبان انگلیسی) ببینید.

نکته مهم: حتما باید ذکر نام برند را با توجه به زمینه و بافتی (context) که در متن به کار رفته بررسی نمائید. توجه داشته باشید که شما همواره می خواهید مردم در مورد برند شما حرف های مثبت بزنند، و همیشه به سادگی نمی توان ارزش پوشش های رسانه ای را اندازه گرفت مگر آنکه کامل آن محتوا را مطالعه کنید و بافت آن را در نظر بگیرید.

  • نرخ تبدیل

گرچه اندازه گیری تعداد مشتریانی که مستقیما از طریق فعالیت های روابط عمومی می آیند اصلا کار ساده ای نیست، اما سنجش این نرخ به سختی آن می ارزد.

با انجام پیمایش از مشتریان پس از خرید، می توانید بفهمید مشتریانتان از کجا آمده اند و چگونه با برند شما آشنا شده اند، و یا با بهره گیری از ابزار Google Analytics می توانید مسیر تبدیل مشتریان تان(همینطور مسیر خرید آنها)  را کشف کنید.

نکته مهم: گرچه اندازه گیری این شاخص بسیار هیجان انگیز است، اما اگر دیدید که میزان افزایش بازدید از سایت تان به خرید تبدیل نمی شود اصلا ناامید و ناراحت نشوید. به یاد داشته باشید که هدف روابط عمومی افزایش آگاهی از برند، انتشار تفکرات رهبران سازمان، و نشر ایده های برندتان است. حال که بازدیدکنندگان جدید وب سایت شما با فعالیت های روابط عمومی که انجام داده اید با برند شما آشنا شده اند، در آینده همواره می توانند بازگردند و خرید کنند.

  • میزان قدرت دامنه

میزان قدرت دامنه به شاخص بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا سئو (SEO) و نتایج عملکرد سایت تان در جستجوها اشاره می کند. این شاخص عددی بین 1 تا 100 است که 100 نشان دهنده بهترین عملکرد می باشد. این شاخص برای مقایسه عملکرد وب سایت شرکت شما با وب سایت رقبایتان شاخصی کاربردی و ارزشمند است. هر چقدر میزان قدرت دامنه بالاتر باشد، رتبه بالاتری در نتایج موتورهای جستجو کسب می کنید.

میزان قدرت دامنه سه عامل اصلی دارد: تعداد محتواهای ارجاعی (backlink)، تعداد لینک هایی که سایت شما به سایر سایت های با رتبه بالا دارد، و سن وب سایت شما. گرچه نمی توانید یک شبه سن سایت تان را بالا ببرید، اما می توانید به واسطه فعالیت های روابط عمومی محتواهای ارجاعی جلب کنید و به سایر سایت ها در محتوای خود لینک بدهید.

  • نرخ تمایلات

نرخ تمایلات که تقریبا هم معنی «نقطه نظر»، «عقیده» یا «نگرش» است، به سنجش این می پردازد که از برندتان چگونه نام برده شده است. با وجود اینکه ذکر نام برند موجب افزایش تعداد محتواهای ارجاعی و طبیعتا بهبود آگاهی از برند و سئو می شود، اما به واسطه نرخ تمایلات می توان نظرات مثبت را از نظرات منفی تفکیک کرد.

ممکن است این عبارت را شنیده باشید «چیزی به نام تبلیغات منفی وجود ندارد». گرچه نمی توان به طورکامل با این عبارت موافق یا مخالف بود، اما می توان گفت که اگر بتوان از پوشش های خبری و محتوایی منفی آگاه شد رخداد مطلوبی خواهد بود. نظارت بر تمایلات مشتریان می تواند به شما کمک کند تا درک کنید مخاطبان شما راجع به شرکت و برندتان چه می گویند و اینکه آیا نیاز است به در مورد هیچیک از این مشکلات یا نگرانی ها اقدامی بکنید یا خیر.

  • میزان بازدید از وب سایت

میزان بازدید از وب سایت یکی از نشانه های تلاش های موفق در روابط عمومی است. اگر مردم از طریق رسانه های کسب شده راجع به برند بشنوند و به وب سایت شما مراجعه کنند، این نشان می دهد که تلاش های شما در روابط عمومی توانسته است به مخاطب هدفتان برسد.

همزمان با اجرای کمپین های روابط عمومی و با انتشار بیانیه مطبوعاتی و سایر محتوا، میزان بازدید از وب سایتتان را رصد کنید. با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل بازدید وب سایت، منابع ارجاعی (referral source) بازدیدکنندگان تان را پیدا کنید (چگونه به وب سایت شما راه پیدا کردند) و تلاش کنید که برای آینده این راه را توسعه دهید.

  • نرخ تعامل در رسانه های اجتماعی

نرخ تعامل در رسانه های اجتماعی چندین فعالیت را اندازه گیری می کند: دفعات بازدید، میزان اثر (impression)، تعداد پسندها (like)، دفعات به اشتراک گذاری (share)، و تعداد نظارت (comment).

این اطلاعات می تواند نشانگر سطح آگاهی از برند شما و میزان تعامل با برندتان را در میان مخاطبان نشان دهد. همچنین اینکه نشان می دهد که چه زمان هایی مخاطب شما بیشترین فعالیت را دارد و شما می توانید با آنها محتوای جدید به اشتراک بگذارید و یا با آنها تعامل کنید.

  • نرخ به اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی

نرخ به اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی متفاوت از نرخ تعامل در رسانه های اجتماعی است. این شاخص به دفعاتی اشاره می کند که مخاطبان شما، محتوایی را از وب سایت یا وبلاگ تان در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارند.

این شاخص بسیار حیاتی است چراکه نشان می دهد مخاطب تان به قدری از محتوای شما لذت برده اند که حاضر هستند در رسانه های اجتماعی خود محتوای شما را به اشتراک بگذارند. نرخ به اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی سنجه ای شفاف از میزان شهرت برند شما در میان مخاطبان است.

هنگامیکه نرخ به اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی را بررسی می کنید، دقت کنید که کدام یک از محتوای شما بیشتر به اشتراک گذاشته می شود. این امر به شما نشان می دهد که مخاطبان از چه نوع محتوایی بیشتر لذت می برند و بنابراین چه محتوایی را بیشتر تولید کنید.

راهنمایی برای موفقیت روابط عمومی در سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Scroll to top