نقش نهادهای واسطه در ارتباط با دولت (بررسی موردی)

در ششمین و آخرین اپیزود از پادکست روابط عمومی پی آر پروز (PR Pros) سجاد موسوی، کارشناس ارتباطات و روابط عمومی نقش نهادهای واسطه ای در ارتباط با حاکمیت ها و دولت را بررسی می کند. میهمان این اپیزود امیرحسین صدقی، مدیر روابط عمومی اتحادیه کسب و کارهای مجازی ایران است.

در اپیزودهای گذشته از فصل سوم پادکست PR Pros مفاهیم ابتدایی ارتباط با حاکمیت (GR) بررسی شده بود و در آخرین اپیزود این فصل نمونه موردی اتحادیه کسب و کارهای مجازی را در کمک به کسب و کارهای آنلاین کشور و ارتباط با حاکمیت بررسی کردیم. امیرحسین صدقی توضیح می دهد که این اتحادیه چگونه به کسب و کارهای آنلاین کمک می کند تا ارتباط بهتری با حاکمیت برقرار کنند و بتوانند رشد بهتری داشته باشند و مشکلات خود را حل کنند.

مدیر روابط عمومی اتحادیه کسب و کارهای مجازی در این گفتگو مشکلات اتحادیه در مواجهه با حاکمیت را بیان کرد و راه حل های متصور را نیز عنوان نمود. وی از طرفی موضوعاتی که می تواند به کسب و کارهای آنلاین و اکوسیستم استارتاپی کشور کمک کند تا تعامل مطلوبی با دولت داشته باشند و بتوانند مطالبات خود را به شیوه ای بهتر پیگیری نمایند مطرح می کند.

این اپیزود نمونه موردی برای ارتباط کسب و کارها با نهادهای دولتی و حاکمیتی را مطرح می کند. در اپیزودهای پیشین پادکست PR Pros نمونه های موردی در کشورهای دیگر بررسی شده بود. پیشنهاد می شود که برای درک بهتر موضوع ارتباط با نهادهای حاکمیتی (government relations یا GR) تمامی اپیزودهای فصل سوم پادکست PR Pros را بشنوید.

سطوح چندگانه ارتباط با نهادهای دولتی

پادکست روابط عمومی

پادکست پی آر پروز (PR Pros) در ادامه پرونده ارتباط با نهادهای دولتی و حاکمیتی یا چیزی که از آن به عنوان GR یاد می شود در اپیزود پنجم خود به موضوع سطوح چندگانه ارتباط با این نهادها پرداخته است. سجاد موسوی و مسعود مقصودی کارشناسان رسانه و روابط عمومی در اپیزود پنجم از سومین فصل پادکست PR Pros بیان می کنند که ارتباط با نهادهای دولتی و حاکمیتی در بخش لابی گری عموما در سه سطح رخ می دهد.

بر این اساس، ارتباط با نهادهای دولتی و حاکمیتی (GR) در سطوح محلی، ملی و بین المللی رخ می دهد. در این اپیزود سجاد موسوی و مسعود مقصودی ضمن ارائه مثال هایی از ارتباط با نهادهای دولتی در این سطوح به این مسئله می پردازند که آیا شرکت های ایرانی توان و مهارت ورود به سطح سوم ارتباط با نهادهای حاکمیتی در سطح بین المللی را دارند یا خیر؟

همچنین موضوع پر اهمیت ایجاد و استفاده از آژانس های تخصصی در حوزه ارتباط با نهادهای دولتی در این اپیزود مطرح می شود، موضوعی که جای آن به شدت در کشور خالی است و به همین دلیل شرکت ها و سازمان ها عموما در این زمینه ضعف های بزرگی دارند.

در ادامه این اپیزود از پادکست PR Pros روایتی خواهید شنید با صدای ساسان رئیسیان در مورد یکی از موفق ترین موارد ارتباط با نهادهای حاکمیتی اخیر در سطح جهان. در این روایت می شنوید که چگونه شرکت Enel Green Power موفق شد بر تصمیم سازی سیاست گذاران و جوامع محلی در آمریکا تاثیر گذاشته و پروژه دره جواهر را به سرانجام برساند. این مثال نشان می دهد که Enel Green Power با بهره گیری از خدمات یک آژانس تخصصی در حوزه ارتباط با نهادهای حاکمیتی توانست برنامه ارتباطی خود را با موفقیت طراحی و اجرا کند.

لابی گری و اصول پایه

لابی گری و اصول پایه

در چهارمین اپیزود از فصل سوم پادکست PR Pros موضوع گفتگوی این فصل که مربوط به ارتباط با نهادهای سیاسی، دولتی و حاکمیتی می شود را با مبحث لابی گری و اصول پایه ای حاکم بر آن ادامه می دهیم.

سجاد موسوی و مسعود مقصودی، به عنوان کارشناسان روابط عمومی و ارتباطات، در این اپیزود با بررسی اینکه چرا جامعه ذهنیت منفی نسبت به فعالیت لابی گری دارد موضوع بحث را شروع می کنند. در ادامه این گفتگو می شنویم که چه فعالیت هایی باید انجام دهیم تا ذهنیت مثبتی نسبت به لابی گری ایجاد کنیم. شفافیت موضوع و شفافیت اطلاعات و شفافیت موضع سازمان یا شرکت، دوری از تضاد منافع و شناخت گستره مشترک مورد مذاکره از سوی طرفین، ارائه اطلاعات و داده های دقیق از جمله عواملی است که می تواند هم به پیشرفت لابی کمک شایانی نماید و هم ذهنیت مثبتی نسبت به این فعالیت در سطح کلان ایجاد کند.

در همین حال، رعایت اصول ساده و پایه ای می تواند به انجام لابی گری سازمان و شرکت ها با نهادهای دولتی و سیاسی کمک کند. سجاد موسوی و مسعود مقصودی در ادامه اپیزود چهارم پادکست پی آر پروز این اصول را بر می شمرند. از جمله این اصول می توان به پذیرش لابی گری به عنوان یک فعالیت مشروع، معرفی رسمی و مطلوب لابی گران در سازمان ها، رعایت اخلاق و اصول حرفه ای مذاکره در تمامی سطوح لابی گری از سوی همه طرف های درگیر، ممنوعیت دسترسی انحصاری به اطلاعات عمومی، رعایت درستی و صداقت در فعالیت لابی گری، و استفاده از اطلاعات در ارتباط با موضوع مشخص شده اشاره کرد.

در این اپیزود روایتی از فعالیت ارتباطی شرکت والمارت با نهادهای دولتی و سیاسی آمریکا را با صدای ساسان رئیسیان می شنوید. وال مارت با به کارگیری یک نرم افزار کاربردی توانست ارتباط خود با مقام ها و مسئولین دولتی و محلی را به طرز چشمگیری بهبود بخشد.

البته باید به یاد داشت که فضای لابی گری در حال حاضر با شرایط ایده آل و حرفه ای آن فاصله بسیار زیادی دارد، اما نباید برای کاهش این فاصله و بهبود شرایط لابی گری از پا نشست. چراکه استفاده صحیح و حرفه ای از امکانات لابی گری برای سازمان ها و شرکت ها از یکسو و نهادهای دولتی و سیاسی از سوی دیگر می تواند نتایج بسیار مطلوبی برای جامعه و مصرف کنندگان خدمات و محصولات عمومی و خصوصی به ارمغان آورد.

چنانچه این اپیزود از پادکست PR Pros را شنیدید می توانید نظرات و تجربیات خود را در زمینه لابی گری با ما در میان بگذارید. لطفا تجربیات خود را در اینستاگرام به آدرس PRpros_ir و توئیتر به آدرس PRpros.ir با ما در میان بگذارید.

لابی‌گری؛ باید یا نباید؟

لابی‌گری؛ باید یا نباید؟

در ادامه بررسی ارتباط با نهادهای دولتی (GR) در اپیزود سوم از پادکست PR Prosموضوع بسیار مهم لابی‌گری را مطرح می‌کنیم. در این اپیزود اهمیت لابی‌گری در سازمان‌ها و در تیم‌های روابط عمومی را مطرح کردیم و چند مثال از فضای لابی‌گری در ایران آوردیم. نکته خیلی مهمی که در فضای لابی‌گری در ایران وجود دارد اینست که لابی‌گری برچسب‌های بسیار منفی دارد، در صورتیکه می‌تواند اینگونه نباشد. لابی‌گران با داشتن اصول و قواعدی در شغل خود می‌توانند این تصویر منفی را بهبود دهند. همچنین اینکه فعالیت‌های لابی‌گری در صورتیکه درون روابط عمومی شرکت‌ها و سازمان‌ها ساختار پیدا کنند می‌توانند نقش موثرتری در روند فعالیت برای دستیابی به اهداف سازمان بازی نمایند.

در این قسمت همچنین فضای لابی‌گری در اروپا و آمریکا و تفاوت‌هایش با لابی‌گری در ایران را به صورت اجمالی بررسی کردیم.

ساسان رئیسیان در سومین اپیزود از پادکست PR Pros داستان «لاو کانال؛ تلاش برای زندگی سالم‌تر» را که به موضوع لابی‌گری می‌پردازد را روایت کرده است.

بعد از شنیدن این پادکست نظرات خود را در توئیتر (@irprpros) و اینستاگرام (@prpros_ir) با ما در میان بگذارید.

عوامل تاثیرگذار بر رابطه شرکت ها و حاکمیت (ایپزود دوم از فصل GR)

عوامل تاثیرگذار بر رابطه شرکت ها و حاکمیت

در فصل سوم از پادکست پی آر پروز (PR Pros) موضوع مهم ارتباط شرکت ها و نهادهای حاکمیتی و دولتی را بررسی می کنیم. در اپیزود اول ابعاد مختلف ارتباط شرکت ها با نهادهای حاکمیتی را همراه با سجاد موسوی و مسعود مقصودی مرور کردیم. در اپیزود دوم از پادکست PR Pros عواملی را بررسی می کنیم که بر رابطه شرکت ها و نهادهای حاکمیتی و دولتی تاثیر می گذارند. از جمله این عوامل می توان به اعتماد دو طرف به یکدیگر، شفافیت، توافق بر روی موضوعات مورد مذاکره و … اشاره کرد.

در این اپیزود راجع به تجربه ای که شرکت های مواد غذایی و فروشگاه های زنجیره ای در دوره کرونا با دولت داشتند و همچنین اتفاقاتی که در حوزه سرویس های اینترنتی صوت و تصویر فراگیر در سالهای گذشته در ارتباط با حاکمیت رخ داد گفتگو شده است. در این قسمت راجع به استارت آپ های اینترنتی حوزه دارو، اسنپ و تپسی و دردسرهای آنها با نهادهای قانون گذار بحث شده است.

ساسان رئیسیان در دومین اپیزود از پادکست PR Pros داستانی از ارتباط شرکت ها با نهادهای حاکمیتی با موضوع «دوچرخه های اشتراکی در انگلیس» را برایتان روایت کرده است.

بعد از شنیدن این پادکست نظرات خود را در توئیتر (@irprpros) و ایسنتاگرام (@prpros_ir) با ما در میان بگذارید.

ارتباط با دولت (GR)- اپیزود اول

ارتباط با حاکمیت (Government Relations)

در این فصل از پادکست روابط عمومی PR Pros به طور مفصل در ارتباط با موضوع ارتباط با حاکمیت و دولت (Government Relations) می پردازیم.

در اپیزود اول از سومین فصل پادکست PR Prosسجاد موسوی و مسعود مقصودی مفاهیم پایه ارتباط با نهادهای حاکمیتی و دولتی را بررسی می کنند.

همچنین اینکه به یک روایت در ارتباط با موضوع مورد بحث با صدای ساسان رئیسیان گوش خواهیم کرد.