لابی گری و اصول پایه

لابی گری و اصول پایه

در چهارمین اپیزود از فصل سوم پادکست PR Pros موضوع گفتگوی این فصل که مربوط به ارتباط با نهادهای سیاسی، دولتی و حاکمیتی می شود را با مبحث لابی گری و اصول پایه ای حاکم بر آن ادامه می دهیم.

سجاد موسوی و مسعود مقصودی، به عنوان کارشناسان روابط عمومی و ارتباطات، در این اپیزود با بررسی اینکه چرا جامعه ذهنیت منفی نسبت به فعالیت لابی گری دارد موضوع بحث را شروع می کنند. در ادامه این گفتگوی می شنویم که چه فعالیت هایی باید انجام دهیم تا ذهنیت مثبتی نسبت به لابی گری ایجاد کنیم. شفافیت موضوع و شفافیت اطلاعات و شفافیت موضع سازمان یا شرکت، دوری از تضاد منافع و شناخت گستره مشترک مورد مذاکره از سوی طرفین، ارائه اطلاعات و داده های دقیق از جمله عواملی است که می تواند هم به پیشرفت لابی کمک شایانی نماید و هم ذهنیت مثبتی نسبت به این فعالیت در سطح کلان ایجاد کند.

در همین حال، رعایت اصول ساده و پایه ای می تواند به انجام لابی گری سازمان و شرکت ها با نهادهای دولتی و سیاسی کمک کند. سجاد موسوی و مسعود مقصودی در ادامه اپیزود چهارم پادکست پی آر پروز این اصول را بر می شمرند. از جمله این اصول می توان به پذیرش لابی گری به عنوان یک فعالیت مشروع، معرفی رسمی و مطلوب لابی گران در سازمان ها، رعایت اخلاق و اصول حرفه ای مذاکره در تمامی سطوح لابی گری از سوی همه طرف های درگیر، ممنوعیت دسترسی انحصاری به اطلاعات عمومی، رعایت درستی و صداقت در فعالیت لابی گری، و استفاده از اطلاعات در ارتباط با موضوع مشخص شده اشاره کرد.

در این اپیزود روایتی از فعالیت ارتباطی شرکت والمارت با نهادهای دولتی و سیاسی آمریکا را با صدای ساسان رئیسیان می شنوید. وال مارت با به کارگیری یک نرم افزار کاربردی توانست ارتباط خود با مقام ها و مسئولین دولتی و محلی را به طرز چشمگیری بهبود بخشد.

البته باید به یاد داشت که فضای لابی گری در حال حاضر با شرایط ایده آل و حرفه ای آن فاصله بسیار زیادی دارد، اما نباید برای کاهش این فاصله و بهبود شرایط لابی گری از پا نشست. چراکه استفاده صحیح و حرفه ای از امکانات لابی گری برای سازمان ها و شرکت ها از یکسو و نهادهای دولتی و سیاسی از سوی دیگر می تواند نتایج بسیار مطلوبی برای جامعه و مصرف کنندگان خدمات و محصولات عمومی و خصوصی به ارمغان آورد.

چنانچه این اپیزود از پادکست PR Pros را شنیدید می توانید نظرات و تجربیات خود را در زمینه لابی گری با ما در میان بگذارید. لطفا تجربیات خود را در اینستاگرام به آدرس PRpros_ir و توئیتر به آدرس PRpros.ir با ما در میان بگذارید.

لابی‌گری؛ باید یا نباید؟

لابی‌گری؛ باید یا نباید؟

در ادامه بررسی ارتباط با نهادهای دولتی (GR) در اپیزود سوم از پادکست PR Prosموضوع بسیار مهم لابی‌گری را مطرح می‌کنیم. در این اپیزود اهمیت لابی‌گری در سازمان‌ها و در تیم‌های روابط عمومی را مطرح کردیم و چند مثال از فضای لابی‌گری در ایران آوردیم. نکته خیلی مهمی که در فضای لابی‌گری در ایران وجود دارد اینست که لابی‌گری برچسب‌های بسیار منفی دارد، در صورتیکه می‌تواند اینگونه نباشد. لابی‌گران با داشتن اصول و قواعدی در شغل خود می‌توانند این تصویر منفی را بهبود دهند. همچنین اینکه فعالیت‌های لابی‌گری در صورتیکه درون روابط عمومی شرکت‌ها و سازمان‌ها ساختار پیدا کنند می‌توانند نقش موثرتری در روند فعالیت برای دستیابی به اهداف سازمان بازی نمایند.

در این قسمت همچنین فضای لابی‌گری در اروپا و آمریکا و تفاوت‌هایش با لابی‌گری در ایران را به صورت اجمالی بررسی کردیم.

ساسان رئیسیان در سومین اپیزود از پادکست PR Pros داستان «لاو کانال؛ تلاش برای زندگی سالم‌تر» را که به موضوع لابی‌گری می‌پردازد را روایت کرده است.

بعد از شنیدن این پادکست نظرات خود را در توئیتر (@irprpros) و اینستاگرام (@prpros_ir) با ما در میان بگذارید.

عوامل تاثیرگذار بر رابطه شرکت ها و حاکمیت (ایپزود دوم از فصل GR)

عوامل تاثیرگذار بر رابطه شرکت ها و حاکمیت

در فصل سوم از پادکست پی آر پروز (PR Pros) موضوع مهم ارتباط شرکت ها و نهادهای حاکمیتی و دولتی را بررسی می کنیم. در اپیزود اول ابعاد مختلف ارتباط شرکت ها با نهادهای حاکمیتی را همراه با سجاد موسوی و مسعود مقصودی مرور کردیم. در اپیزود دوم از پادکست PR Pros عواملی را بررسی می کنیم که بر رابطه شرکت ها و نهادهای حاکمیتی و دولتی تاثیر می گذارند. از جمله این عوامل می توان به اعتماد دو طرف به یکدیگر، شفافیت، توافق بر روی موضوعات مورد مذاکره و … اشاره کرد.

در این اپیزود راجع به تجربه ای که شرکت های مواد غذایی و فروشگاه های زنجیره ای در دوره کرونا با دولت داشتند و همچنین اتفاقاتی که در حوزه سرویس های اینترنتی صوت و تصویر فراگیر در سالهای گذشته در ارتباط با حاکمیت رخ داد گفتگو شده است. در این قسمت راجع به استارت آپ های اینترنتی حوزه دارو، اسنپ و تپسی و دردسرهای آنها با نهادهای قانون گذار بحث شده است.

ساسان رئیسیان در دومین اپیزود از پادکست PR Pros داستانی از ارتباط شرکت ها با نهادهای حاکمیتی با موضوع «دوچرخه های اشتراکی در انگلیس» را برایتان روایت کرده است.

بعد از شنیدن این پادکست نظرات خود را در توئیتر (@irprpros) و ایسنتاگرام (@prpros_ir) با ما در میان بگذارید.

ارتباط با دولت (GR)- اپیزود اول

ارتباط با حاکمیت (Government Relations)

در این فصل از پادکست روابط عمومی PR Pros به طور مفصل در ارتباط با موضوع ارتباط با حاکمیت و دولت (Government Relations) می پردازیم.

در اپیزود اول از سومین فصل پادکست PR Prosسجاد موسوی و مسعود مقصودی مفاهیم پایه ارتباط با نهادهای حاکمیتی و دولتی را بررسی می کنند.

همچنین اینکه به یک روایت در ارتباط با موضوع مورد بحث با صدای ساسان رئیسیان گوش خواهیم کرد.

قصه روابط عمومی ابر آروان چیست؟

در ششمین و آخرین اپیزود از فصل دوم پادکست پی آر پروز (PR Pros) با هستی شهریزفر، قصه گوی ابرآروان گفتگو کرده ایم. در این اپیزود سجاد موسوی، کارشناس روابط عمومی و رسانه، به همراه مسعود مقصودی، کارشناس روابط عمومی و رسانه پای صحبت های قصه گوی یکی از موفق ترین شرکت های این روزهای ایران نشستیم و در مورد فرهنگ ابرآروان و فعالیت های ارتباطی و روابط عمومی آن گفتگو کردیم.

در ششمین اپیزود از پادکست پی آر پروز (PR Pros) هستی شهریزفر توضیح داد که چرا فرهنگ ابرآروان متفاوت است و از دلایل پذیرش این فرهنگ درون و بیرون از سازمان گفت. او در این قسمت توضیح می دهد که چه تفکری باعث ایجاد چنین فرهنگی شده است و چگونه دانش، مهارت و فرهنگ بیناین گذاران موجب ترویج و ابقای فرهنگ آروانی شده است.

هستی شهریزفر در بخش دیگر این گفتگو فعالیت های ارتباطی و روابط عمومی ابرآروان را تشریح می کند. او در این زمینه روند تصمیم گیری در ابرآروان را می شکافد و بیان می کند که چگونه تصمیمات کلان این شرکت به برنامه های روابط عمومی تبدیل می شوند.

در این قسمت از پادکست پی آر پروز (PR Pros) قصه گوی ابرآروان همچنین به ما می گوید که شیوه ارتباط گیری تیم های مختلف داخلی ابرآروان با یکدیگر چابک، سریع و شفاف است و همین امر موجب بهبود امور داخلی ابرآروان شده است. او همچنین در مورد انتقادها از پشتیبانی ابرآروان پاسخ داد و گفت که تمامی گزارش ها در پشتیبانی در کمتر از دو ساعت پیگیر می شود. هستی شهریزفر تاکید کرد که تمامی نظرات در شبکه های اجتماعی شامل توئیتر، اینستاگرام، فیسبوک و لینکدین نیز بررسی شده و پیگیری می شود و در صورت لزوم روندهای کاری اصلاح می شود.

قصه گوی ابرآروان در بخش دیگری از این گفتگو توضیح داد که شیوع کرونا چگونه فعالیت های ابرآروان را تحت تاثیر قرار داد و تیم ارتباطات این شرکت چگونه توانست به همکاری تیم فرهنگ بر چالش های این دوران غلبه کند. هستی شهریزفر همچنین موفقیت ها و موانع پیش روی روابط عمومی ابرآروان را در این پادکست بر می شمرد. از شما دعوت می کنیم به این اپیزود از پادکست پی ار پروز (PR Pros) گوش دهید.

موسیقی، روابط عمومی و تبلیغات

در پنجمین قسمت از فصل دوم پادکست PR Pros (پی آر پروز) به سراغ موضوعی رفتیم که در بیشتر سازمان های ایرانی مغفول مانده، موسیقی و اهمیت به کارگیری آن در فعالیت های روابط عمومی و تبلیغات. در این اپیزود از پادکست PR Pros سجاد موسوی راضی، کارشناس روابط عمومی و رسانه و بنیانگذار پادکست PR Pros با علی صدر، خواننده و آهنگساز گفتگو کرده است.

در این قسمت از پادکست به این موضوع می پردازیم که اساسا موسیقی چه جایگاهی در سازمان های امروز کشورمان دارد. تلاش می کنیم دریابیم آیا از موسیقی به درستی در فعالیت های روابط عمومی و تبلیغات در سازمان ها و شرکت های ایرانی بهره گرفته می شود؟ برای پاسخ به این پرسش، علی صدر مثال هایی از استفاده صحیح از موسیقی در روابط عمومی ها و تبلیغات ایرانی و خارجی ارائه می کند.

همچنین در این برنامه به این می پردازیم که از موسیقی در چه بخش هایی از سازمان می توان استفاده کرد و چه اثراتی برای سازمان ها و شرکت ها دارد. در این راستا به مشکلات ساخت موسیقی در روابط عمومی ها و واحدهای تبلیغات پرداخته ایم و از لزوم اشراف سازمان ها به موسیقی از طریق به کارگیری آهنگسازان، و سواد رسانه ای توسط آهنگسازان به گفتگو پرداخته ایم.

علی صدر همچنین در این برنامه از اهمیت تعامل صحیح سازمان ها با آهنگسازان می گوید و تشریح می کند که شیوه صحیح درگیر کردن آهنگسازان در پروژه های روابط عمومی و تبلیغات چگونه باید باشد.

آنچه که اهمیت فراوان دارد اینست که سازمان ها و شرکت های ایرانی از پتانسیل حس شنوایی مخاطبان به درستی بهره نبرده اند و عموما محصولاتی بی کیفیت و بدون هویت در این حوزه ارائه داده اند. شاید بتوان گفت که استفاده از موسیقی و صدا نقطه مغفول مانده در سازمان های ایرانی است.

این برنامه تقدیم می شود به استاد محمدرضا شجریان که صدایشان همواره در یادمان خواهد ماند و آثارشان در تاریخ موسیقی جاودان خواهد بود.

کتاب «پالس» منتشر شد

اینترنت بزرگترین منبع دانش بشری، علائق، و تمامی فعالیت هایی است که بشر تا کنون ایجاد کرده است. اما تا کنون این ابزار قدرتمند به شکل گسترده ای مهجور مانده است. داگلاس هوبارد در این کتاب نشان می دهد که چگونه می توان از پتانسیل های بسیار گسترده اینترنت و تلفن های همراه برای اندازه گیری داده ها و رویه ها به شکلی مقرون به صرفه و در زمان واقعی استفاده کرد. جمع آوری اینگونه اطلاعات به صورت سنتی میلیون ها دلار هزینه و هفته ها و ماه ها زمان خواهد برد.

داگلاس هوبارد، نویسنده کتاب پالس از مثال هایی در جهان واقعی استفاده می کند تا نشان دهد چگونه یک متخصص بیماری های واگیردار کانادایی با ردیابی عبارت های جستجو شده در گوگل درباره “نشانه های سرماخوردگی” موفق شد همه گیری این بیماری را پیش از مسئولان بهداشت کانادا تشخیص دهد. این موفقیت موجب ایجاد ابزار “Flu Trends” در گوگل شد.

همچنین هوبارد نشان می دهد چگونه ردیابی نظرات داده شده بر روی توئیت های مربوط به فیلم هایی که در آینده اکران می شوند، به شکلی قابل اعتماد می تواند فروش فیلم ها را بهتر از هر روش دیگری پیش بینی نماید.

در بخش دیگری از کتاب پالس می خوانید که چگونه تعداد عبارت “بیکاری” که در آمریکا در گوگل جستجو شده بود، با آمار منتشر شده از بیکاری این کشور که توسط اداره کار تهیه می شود مطابقت می کند. آمار اداره کار آمریکا ماهانه و براساس نمونه گیری از 60 هزار خانوار تهیه می شود در حالیکه اطلاعات ابزار Google Trends به صورت هفتگی و رایگان ارائه می شود.

نویسنده کتاب پالس در این کتاب نشان می دهد چگونه ردیابی نظراتی که روی توئیت ها گذاشته می شود نتایج تقریبا یکسانی با نظرسنجی های سیاسی و یا نظرسنجی های اقتصادی مانند نظرسنجی های Gallup برجای می گذارد، به جز اینکه نتایج حاصل شده در توئیتر در زمان حال و رایگان قابل دسترس هستند.

با استفاده از ردپای دیجیتالی نزدیک به دو میلیارد کاربر اینترنتی، مدیران می توانند در میان اطلاعاتی که آنا (real time) تولید می شوند کاوش کنند تا از این راه تغییر اساسی در روند تصمیم گیری در مهمترین موضوعاتی که در دولت یا تجارت با آن روبرو می شوند، ایجاد کنند. شما با دسترسی آنی به داده های خام و تنظیم آن بر اساس روش های سنتی می توانید شیوه های پیش بینی رویه ها، و بهره وری سازمان خود را بهبود بخشید. همچنین شما فرامی گیرید که چگونه رویه ها، مخاطرات، و فرصت ها را ردیابی کنید.

کتاب پالس به تازگی با ترجمه سجاد موسوی راضی، بنیانگذار پادکست PR Pros (پی آر پروز) توسط نشر رسانش نوین روانه بازار نشر شده است.

داگلاس هوبارد مخترع Applied Information Economics (AIE)، روشی برای اندازه گیری است که موجب تحسین وی از سوی موسسات Gartner Group، Giga Information Group، و Forrester Research شده است. وی متخصصی بین المللی و  شناخته شده در زمینه اندازه گیری های پیچیده و کاربرد روش های کمی در موضوعات پیچیده و مشکلات نامشخص است. هوبارد برای نشریات InformationWeek، CIO Enterprise، و DBMS مقالاتی نوشته است و نویسنده کتاب های پر فروش “چگونه هر چیزی را اندازه گیری کنیم: یافتن ارزش چیزهای غیرملموس در تجارت” و “شکست مدیریت ریسک: چرا شکست خورد و چگونه اصلاحش کنیم” است.

اهمیت روابط­‌عمومی در سازمان­‌ها

در چهارمین قسمت از فصل دوم پادکست پی­‌آر پروز (PR Pros) به بررسی اهمیت روابط­‌عمومی در سازمان­‌ها می­‌پردازیم و سعی می­‌کنیم به این پرسش پاسخ بدهیم که چرا به روابط‌­عمومی در سازمان‌­ها به عنوان یک تخصص نگاه نمی­‌شود.

به همین دلیل در این قسمت از پادکست پی‌­آر پروز سجاد موسوی راضی، کارشناس روابط‌­عمومی و رسانه و بنیانگذار پادکست PR Pros به گفتگو با رضا لیاقت­‌ورز، کارشناس روابط‌­عمومی، نشسته است. رضا لیاقت­‌ورز مدیر روابط­‌عمومی چندین شرکت بوده و سابقه فعالیت در روابط‌­عمومی­‌های معتبر ایران را دارد.

گفتگو با این پرسش شروع می‌­شود که چه سازمان‌­هایی در دنیای امروز به روابط­‌عمومی نیاز دارند. بعد از پاسخ به این پرسش، گفتگو ما را به سراغ زوایای دیگری از روابط­‌عمومی می­‌برد و موضوع اهمیت تخصص در روابط­‌عمومی مطرح می‌­شود. رضا لیاقت­‌ورز اینگونه بیان می­‌کند که امروز نگاه جامعه به حوزه علوم انسانی به طور کلی، و رشته روابط­‌عمومی به طور ویژه، نسبت به گذشته تغییر کرده است و به همین جهت جایگاه روابط­‌عمومی در سازمان­‌ها ارتقاء یافته است.

در بخش دیگری از این قسمت از پادکست پی‌­آر پروز خواهید شنید که برخلاف تصور مدیران سازمان‌­ها، فرصتی برای اصلاح اشتباهات در حوزه روابط‌­عمومی نیست و سازمان‌­هایی در عرصه روابط‌­عمومی موفق خواهند بود که بتوانند از روابط­‌عمومی برای پیشگیری و کنترل بحران در سازمان بهره بگیرند و بتوانند افکار عمومی را بوسیله روابط­‌عمومی هدایت کنند. متاسفانه مدیران گمان می­‌کنند که اشتباهات در حوزه روابط‌­عمومی به سادگی جبران می‌­شوند اما باید اذعان کرد که این نگاه، اشتباهی استراتژیک و شایع است.

در بخش دیگری از این گفتگو به این موضوع پرداخته می‌­شود که تجربه و دانش در حوزه روابط‌­عمومی دوشادوش یکدیگر می‌­توانند فعالان این عرصه را یاری کنند و هیچیک از آنها به تنهایی نمی‌­توانند راهگشا باشند.

به این اپیزود از پادکست پی­‌آر پروز (PR Pros) گوش دهید و نظرات خود را در قسمت نظرات با ما مطرح کنید.

مذاکره خوب چه ویژگی هایی دارد

سجاد موسوی و مریم تقوی از ویژگی های مذاکره خوب می گویند

در این اپیزود از پادکست PR Pros (پی آر پروز) به گفتگو در رابطه با موضوع مذاکره پرداختیم. در این قسمت، سجاد موسوی، بنیانگذار این پادکست و کارشناس روابط عمومی و رسانه، با مریم تقوی، مدیرعامل شرکت مشاوره راهبردی آرتااندیش، ویژگی های یک مذاکره خوب را بررسی می کنند. اما چرا در این اپیزود به این موضوع پرداختیم؟ چه بپذیریم و چه نه، فعالان و متخصصان روابط عمومی به طور پیوسته در حال مذاکره هستند؛ مذاکره با مدیران درون سازمان برای اجرای طرح ها و پروژه های روابط عمومی، مذاکره با رسانه ها و خبرنگاران، مذاکره با سهامداران و ذینفعان. بنابراین متخصصان روابط عمومی، باید مذاکره کنندگان خوبی باشند. برای همین هم باید ویژگی های مذاکره خوب را بشناسند تا بتوانند از این ابزار قدرتمند به خوبی بهره بگیرند.

اما در این اپیزود از پادکست PR Pros با هم می شنویم که یک مذاکره خوب چگونه آغاز می شود و چگونه باید برای مذاکره در جلسات از پیش تعیین شده خود را آماده کنیم. برای رسیدن به نتیجه مطلوب در مذاکرات چه ویژگی هایی را باید در خود به عنوان مذاکره کننده تقویت کنیم و در هر بخش از مذاکره به چه شکل خود را مهیا نماییم.

مریم تقوی در این اپیزود سناریوهای مختلف را در مذاکرات شرح می دهد. او همچنین تجربیات تلخ و شیرین و واقعی خود را در این زمینه بیان می کند که شنیدن آنها خالی از لطف نیست. در این پادکست در رابطه با ویژگی های مذاکره تلفنی و حضوری خواهید شنید، ضمن آنکه می شنوید تعیین حدود اختیارات مذاکره کننده در جلسات چه تاثیری بر روند مذاکره خواهد داشت و چگونه مذاکره کنندگان در شرکت های بین المللی اختیارات خود را طی مذاکره بیان می کنند.

اگر شما نیز در رابطه با موضوع مذاکره (به ویژه در حوزه روابط عمومی) تجاربی دارید که تمایل دارید آنها را به اشتراک بگذارید زیر این مطلب تجارب خود را برای ما بنویسید و یا با ارسال ایمیل به آدرس info-at-prpros.ir آن را با ما در میان بگذارید تا بتوانیم در برنامه های بعدی تجارب شما را مطرح کنیم.

در روابط عمومی دیجیکالا چه می گذرد؟

در اپیزود دوم از فصل دوم پادکست PR Pros به سراغ روابط عمومی دیجیکالا رفتیم تا ببینیم در این بخش از این شرکت چه اتفاقاتی رخ می دهد، چه کارهایی انجام می شود و چه برنامه هایی وجود دارد. سجاد موسوی، کارشناس روابط عمومی و موسس پادکست PR Pros به همراه مسعود مقصودی، دکتری مدیریت رسانه، با امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجیکالا، گفتگوی مفصلی انجام دادند.

در بخش ابتدایی این پادکست خواهید شنید که از ابتدای شیوع کرونا در سال 1398 چه اتفاقاتی در دل شرکت دیجیکالا رخ داد و چه تصمیماتی با چه رویکردی در روابط عمومی دیجیکالا گرفته شد. سپس در این گفتگو به این می پردازیم که بزرگترین موفقیت دیجیکالا از نظر مدیر این روابط عمومی در سال های اخیر چه بوده است و چرا. همینطور در مورد بزرگترین شکست روابط عمومی دیجیکالا گفتگو می کنیم.

در ادامه همین گفتگو روایت امیرحسن موسوی را خواهیم شنید از ورود دیجیکالا به عصر شفافیت و نقشی که روابط عمومی در آن بازی کرده است. خواهیم شنید که این سفر پر فراز و نشیب چقدر به طول انجامیده است. به همین خاطر بحثمان را به نقش مدیران دیجیکالا در انتخاب های روابط عمومی سوق می دهیم تا روشن کنیم که در این شرکت مدیران ارشد سازمان چه نقشی در تصمیم گیری های روابط عمومی ایفا می کنند. همچنین مدیر روابط عمومی دیجیکالا تشریح می کند ساختار روابط عمومی در دیجیکالا چگونه است.

امیرحسن موسوی در انتهای این پادکست مهارت های مورد نیاز برای فعالیت در حوزه روابط عمومی را تشریح می کند و توضیح می دهد که افرادیکه قصد ورود به این عرصه را دارند چرا باید این مهارت ها را داشته باشند.

گفتگوی سجاد موسوی، مسعود مقصودی، و امیرحسن موسوی را در دومین اپیزود از فصل جدید پادکست PR Pros بشنوید و نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.